mandag 28. august 2017

Poetisk realisme

Her kommer svarene på oppgaver vi fikk i norsk timen den 22.08.2017

Tøm teksten:

1. Hvorfor kaller vi perioden 1850-1870 for poetisk realisme?
Tidsrommet fra 1855 til 1870 kaller vi den "poetisk realisme", men en vel så dekkende benevnelse er "romantisk realisme", for her kommer det tydeligere fram at perioden er en blanding av de to store retningene midt i hundreåret. Norsk litteratur har to typiske representanter som hver er eksempler på to av sidene ved perioden er: Aasmund Olavsson Vinje og Camilla Colletts.

2. Hva var Camilla Colletts familiebakgrunn?
Camilla Collett eller pikenavnet Jacobine Camilla Wergeland, født 23. januar 1813 i Kristiansand.
Hun vokste senere opp på Eidsvoll, med sin mor, far og fire søsken. Blant disse var Henrik Wergeland den eldste av søsknene, mens Camilla var den nest yngste. Hun giftet seg i 1841, men mannen hennes døde i 1851. Etter hun ble en ung enke, reiste hun mye, hun bosatte seg sener i København. Der hun døde 1895.

3. Hva handler Amtmannens døtre (1855) om?
Collett er kritisk til hvordan kvinnene blir oppdratt og særlig borgerskapets kvinner, fikk i hennes samtid. Det er mangelen på kvinnenes frihet som er tema i denne romanen. Kvinnene kunne bestemme svært lite i deres eget liv. Det var mange fornuftsekteskap, hvor kvinner hadde liten rett til å bestemme over eget liv. De ble styrt av normer og konvensjoner bestemt av menn, i tillegg til dette var oppgavene deres i nære familieforhold.

4. Hvorfor kan denne boka kalles en tendensroman?
Denne boka kan kalles en tendensroman grunnet at det er en samfunnskritisk roman som tar opp problemer og skeivheter i samfunnet.

5. Hvorfor kan Ivar Aasen regnes som en poetisk realist?
Han diktet om allmenne verdier ikke subjektive følelser.

Ditt og datt:

1.  Lag et forfatterportrett av Camilla Collett. Legg vekt på å få fram vilkårene hennes som kvinnelig forfatter i et mannsdominert samfunn.
Camilla Collett (1813-1895) er en norsk forfatter og kvinnesaksforkjemper. Det var generelt vanskelig for kvinner i denne perioden og komme fram med noe i samfunnet. Hvordan dette startet var da hun skrev sin første bok, som gjorde et opprør om hvordan samfunnet var på den tiden. Da den første delen av boken ble utgitt, så folk hvordan syn kvinnene hadde på samfunnet i den tiden. Ettersom folk leste denne boka ble det mer opplyst om hvordan samfunnet var.

3. Den poetiske realismen var en overgangsperiode. Hvilke trekk hadde perioden til felles med romantikken og hvilke trekk hadde perioden til felles med realismen.
Skrivemåten hennes minner mer om den vi finner i romantikken: Følelser får stor plass, dagbokutdrag flettes inn i fortellinga og fortelleren henvender seg direkte til leseren. Men karakterer, handling og miljø i romanen er nøye valgt ut for å skape debatt om samfunnsforhold. Litteraturen fra denne perioden kalles også kritisk realisme fordi det var et uttalt mål for forfattere på den tida å sette søkelyset på kritikkverdige samfunnsforhold.

4. Finn en tekst i tekstsamling som du vil beskrive som poetisk realistisk. Hvilken tekst har du valgt?Hvilke trekk ved teksten er typiske for perioden?

Til denne oppgaven fant jeg teksten .... som jeg vil beskrive som poetisk realistisk. Grunnen til det er fordi at .... Noen typiske trekk for denne perioden er ... og ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva leser vi i dag?

Jeg gikk på biblioteket på skolen og hørte. De hadde ikke noe konkret svar på hva det er som lånes mest, fordi det var så mye forskjellig. ...